چگونه یک کلینیک زیبایی خوب انتخاب کنیم؟

«بهترین کلینیک لیزر، بهترین کلینیک مزوتراپی، بهترین کلینیک بوتاکس، بهترین کلینیک تزریق ژل، بهترین کلینیک هایفوتراپی»، و به طور کلی، «بهترین کلینیک زیبایی کجاست؟»

اینها اولین سوال افرادی است که به دنبال خدمات پزشکی جوانسازی و زیبایی پوست و مو هستند. در این مقاله نکات مهمی را معرفی می‌کنم تا به کمک آنها بتوانید بهترین کلینیک‌های زیبایی اطراف خود را شناسایی کنید و در نتیجه از هدر رفتن پول و به خطر افتادن سلامتی خود در «کلینیک‌های بد» جلوگیری کنید. «کلینیک‌های بد» اسمی است که من روی انواع کلینیک‌هایی که باید از مراجعه به آنها پرهیز کنید می‌گذارم.

اول سلامتی بعد زیبایی

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، حتما از اهمیت مراجعه به یک کلینیک خوب و معتبر برای دریافت خدمات زیبایی مطلع هستید، با این حال لازم می‌دانم تاکید کنم که اولین و مهمترین گام برای دریافت خدمات زیبایی، شناخت کلینیک مورد نظرتان است. مراجعه به یک کلینیک بد، می‌تواند دو پیامد منفی به همراه داشته باشد. اول اینکه از خدمات زیبایی نتیجه مورد انتظارتان را نگیرید و ‌پولتان‌ به هدر برود، که البته خدا کند در صورت مراجعه به یک کلینیک بد صرفا همین اتفاق برایتان بیافتد. پیامد بدتر این است که خدای نکرده عوارض جبران ناپذیری برای ظاهر و سلامتی شما به وجود بیاید. دلایلش را در ادامه همراه با روش‌های شناسایی این نوع از کلینیک‌ها می‌گویم.

1 - مراکز زیبایی غیر مجاز

اولین نوع از کلینیک‌های زیبایی بد، کلینیک‌های غیر مجاز هستند. حتما می‌پرسید کلینیک زیبایی غیر مجاز چیست و چگونه باید این مورد را تشخیص دهیم. کلینیک زیبایی غیر مجاز جایی است که بدون پروانه پزشک فعالیت زیبایی مرتبط با پزشکی می‌کند و البته که حتی استفاده از نام کلینیک نیز برای آنها اشتباه است. اصولا‌ چنین مراکزی اصلا نباید وجود داشته باشند و مراجع نظارتی باید جلوی فعالیت آنها را بگیرند، اما متاسفانه تعداد زیبای از این مراکز با استفاده از ترفندهایی به فعالیت غیرمجاز خود ادامه می‌دهند (که روشش را حتما خودتان می‌توانید حدس بزنید). مراکز غیرمجاز طبیعتا هیچگونه بازرسی تخصصی ندارند و استفاده از تجهیزات،‌ داروها و مواد غیر مجاز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و  بکارگیری افراد غیر پزشک برای انجام خدمات جزو روال عادی کار آنها است. در نتیجه هر اتفاقی که فکرش را بکنید یا نکنید می‌تواند در این مراکز بیافتد و اگر خدای نکرده مشکلی برای سلامتی و ظاهر شما پیش بیاورند، هیچ خسارتی هم نمی‌توانید بگیرید، چرا که خودتان به یک مرکز غیر مجاز مراجعه کرده‌اید. متاسفانه تعداد این مراکز غیر مجاز خیلی بیشتر از آنچه هست که ممکن است فکرش را بکنید. برای نمونه، در این خبر، فقط 50 کلینیک غیر مجاز در سال 1401 در شهر نه چندان بزرگی مثل اهواز پلمپ شده است. از این دست اخبار بسیار زیاد است، مثل پلمپ مرکز لیزر غیر مجاز در تهرانپارس تهران، یا پلمپ مرکز زیبایی غیر مجاز در قم که خبرهای جدید در زمان نگارش این نوشته هستند. راه تشخیص این مراکز بسیار ساده است: مراکز غیر مجاز تابلو ندارند و بدون استفاده از تابلو فعالیت می‌کنند.

2 - کلینیک دارای پروانه اما بدون پزشک

نوع دوم از کلینیک‌های بد، کلینیک‌هایی هستند که پروانه طبابت یک پزشک را دارند، اما بدون حضور پزشک فعالیت می‌کنند. در واقع متاسفانه پروانه طبابت را از یک پزشک اجاره می‌کنند. اصولا‌ فعالیت اینچنینی نیز غیر مجاز است و در صورت مشاهده توسط بازرسان باید پلمپ شوند. نمونه‌هایی از اخبار پلمپ مراکز به ظاهر مجازی که بدون حضور پزشک فعالیت می‌کنند: پلمپ مرکزی در اسلامشهر، پلمپ مرکزی در قرچک،

برای اثبات استفاده از تجهیزات و مواد غیر مجاز در این کلینیک‌ها همین بس که این مراکز برای افزایش سود خود از حضور پزشک و پرداخت هزینه انجام خدمات به او صرف نظر می‌کنند. بنابراین از استفاده از تجهیزات و مواد مجاز و دارای تاییدیه نیز امتناع می‌کنند تا به حداکثر سود برسند. خطر خیلی مهم در این کلینیک‌ها این است که خدمات آنها توسط افراد غیر پزشک انجام می‌شود. تزریق بوتاکس و ژل یا فیلر توسط فرد غیر پزشک می‌تواند باعث نکروز و عواقب ظاهری و سلامتی جبران ناپذیری شود. راه تشخیص این نوع از کلینیک‌های بد خیلی ساده است: پروانه طبابت پزشک کلینیک (که تصویر پزشک را هم باید داشته باشد) باید در کلینیک بر روی دیوار نصب باشد و از آن طریق می‌توانید پزشک را بشناسید. اصولا‌ پزشکی که چنین تزریق‌هایی‌ را انجام می‌دهد باید دوره تزریقات زیبایی را گذرانده باشد و مجوز این کار را هم بر دیوار نصب کرده باشد.

معرفی پزشک زیبایی

3 - کلینیک های با پزشک موقت

نوع سوم از کلینیک‌های بد (البته نه الزاما بد) کلینیک‌هایی هستند که از پزشک‌های موقت استفاده می‌کنند. این کلینیک‌ها هم مثل انواع قبلی توسط فرد غیر پزشک تاسیس می‌شوند و البته با استخدام پزشکان فعالیت می‌کنند. نمی‌توان گفت این کلینیک‌ها به صورت کلی بد هستند (و حتما کلینیک‌های خوب اینچنینی نیز وجود دارد) اما در بین این نوع از کلینیک‌ها، موارد نامطمئن نیز پیدا می‌شود، چون معمولا این کلینیک‌ها به دنبال بکارگیری پزشکانی با حداقل دستمزد هستند. پزشکانی هم که با دستمزد خیلی کم کار می‌کنند تجربه‌ای در این زمینه ندارند و به قصد کسب تجربه با دستمزد کم کار می‌کنند که اگرچه به طور کلی نکته منفی ندارد اما این به معنی دریافت خدمات از پزشکی با تجربه کمتر است که قطعا در این صورت باید هزینه کمتری هم برای شما داشته باشد که در این صورت قابل توجیه است.

شناسایی کلینیک های خوب

یک راه ساده برای شناسایی کلینیک‌های خوب این است که به کلینیکی که به نام پزشک است مراجعه کنید. کلینیک‌های بدی که در بالا توضیح داده شد، طبیعتا به نام پزشک نیستند و اسم‌های دیگری دارند. حتی اگر پزشکی پروانه خود را به کلینیکی اجاره داده باشد، اجازه نصب تابلو خود در کلینیک را نمی‌دهد، چرا که این کار، یعنی اجاره پروانه و عدم حضور در کلینیک کار غیر قانونی است. حتی اگر پزشکی به حضور در کلینیکی دید موقت و کسب تجربه داشته باشد هم تابلو به نام خود را در کلینیک نصب نمی‌کند، چرا که ممکن است در مدت کسب تجربه خطاهایی هم داشته باشد و بعضی از تزریق‌هایش خوب نشود و باعث کاهش اعتبارش شود. اما پزشکی که از کار خود مطمئن است و تجربه کافی را دارد حتما نام خود را روی کلینیک می‌گذارد و در نتیجه استفاده از نام خود برای کلینیک، همه سعی و دقت خود را بکار می‌گیرد که خدماتی با بهترین کیفیت و بهترین مواد اولیه ارائه دهد و آبر‌و و اعتبار خود را حفظ کند.

بهترین کلینیک زیبایی پیروزی تهران

البته که صرفا داشتن تابلو به نام پزشک به معنی یک کلینیک خوب نیست. اما این اولین گام برای کاهش احتمال مراجعه به کلینیک‌های بد است. در گام بعد حتما از مشاوره پزشک کلینیک مورد نظر خود استفاده کنید. کلینیک‌های زیبایی معمولا امکان مشاوره رایگان با پزشک با نوبت قبلی را فراهم می‌کنند. با مشاوره با پزشک حتما اطلاعات بیشتری از کیفیت کار پزشک کلینیک بدست می‌آورید. در مقالات بعد به این مورد، یعنی نحوه شناخت پزشک در حین مشاوره می‌پردازم.

نویسنده: دکتر سحر پارسا

بازگشت به صفحه نوشته‌های دکتر

برخی از خدمات کلینیک

برای مشاهده اطلاعات بیشتر، نمونه کارها و هزینه، روی خدمات مورد نظر خود کلیک کنید.