آیا تزریق‌های زیبایی درد دارد؟

«آیا مزوتراپی درد دارد؟»، «آیا بوتاکس درد دارد؟»، «آیا تزریق فیلر یا ژل لب و گونه درد دارد؟» اینها از سوالات رایج زیباجویان است. به این سوالات نمی‌توان پاسخ قطعی «بله» و یا «خیر» داد، چرا که دردناک بودن یا نبودن و یا میزان درد به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آنها آستانه تحمل درد افراد است. با این حال به صورت کلی می‌توان گفت تزریق‌های زیبایی برای بیشتر افراد، درد غیر قابل تحملی ندارند.

معمولا مراجعه کنندگان کلینیک ما بعد از تزریق‌های درمانی و زیبایی مثل مزوتراپی و بوتاکس، از اینکه تزریق بدون درد انجام شد تشکر می‌کنند و می‌گویند قبلا‌ که جای دیگری تزریق کرده بودند درد زیادی داشتند و یا اینکه شنیده بودند مثلا مزوتراپی خیلی درد دارد. البته قصدم‌ از این نوشته تعریف‌ از خود نیست، چرا که تزریق بدون درد یا با درد کم راهکارهای خیلی ساده‌ای دارد که قطعا بسیاری از پزشکان همکار آنها را بکار می‌گیرند. در ادامه به این راهکارها اشاره می‌کنم.

تصویر تزریق بوتاکس

انتقال حس اطمینان و آرامش

اولین مورد، انتقال حس آرامش، اعتماد و اطمینان به مراجعه کننده است. استرس و نگرانی بیمار و حتی پزشک یکی از مهمترین دلایل افزایش حس درد در خدمات درمانی است. پزشکی که اعتماد به نفس بالا داشته و از کار خود مطمئن باشد، و در حین کار نیز کاملا آرامش داشته باشد و این حس را به بیمار منتقل کند باعث کاهش استرس و نگرانی و در نتیجه درد مراجعه‌کننده می‌شود. حتی گاهی لازم است پزشک در کار خود حوصله به خرج دهد و با صحبت با بیمار باعث افزایش آرامش و پرت کردن حواس او شود.

استفاده از سرسورن نازک و تیز

مورد دوم و خیلی مهم که شاید کمتر بیمار و مراجعه کننده‌ای از آن اطلاع داشته باشد، نوع و کیفیت سوزن‌های تزریق است. برای اینکه اهمیت این موضوع را متوجه شوید، توجه شما را به این سوال جلب می‌کنم. «آیا از نیش پشه دچار درد می شوید؟» یکی از دلایل دردناک نبودن نیش پشه، نازکی و باریکی بسیار زیاد آن است. این موضوع در مورد سوزن‌های تزریق نیز صدق می‌کند. هرچه سوزن تزریق، نازکتر‌ و تیزتر باشد، درد کمتری را حس خواهید کرد. اکثر تزریق‌های زیبایی خیلی سطحی و با عمقی در حد همان نیش پشه است. بنابراین هرچه پزشک برای سوزن‌های خود هزینه بیشتری کند و سوزن‌های با کیفیت تر، نازک‌تر، و تیزتری تهیه کند، بیمار درد کمتری را تجربه خواهد کرد. تاثیر نازک بودن سوزن‌ در میزان درد به اندازه‌ای زیاد است که حتی برای برخی افراد، سوزن‌های خیلی نازک منجر به تزریق کاملا بدون حس درد می‌شود.

مورد بسیار مهم دیگر در این رابطه، کند شدن سرسوزن است. در خدماتی مثل مزوتراپی که تزریق به صورت مکرر ‌‌‌‌و در نقاط زیاد انجام می‌شود، سر سوزن صاف و کند می‌شود. از بین رفتن تیزی سر سوزن باعث افزایش میزان درد می‌شود. بنابراین پزشک باید بعد از تعداد مشخصی تزریق، سر سوزن را تعویض کند و با سر سوزن نو و تیز کار تزریق را ادامه دهد. رعایت این نکته ساده، تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد تزریق مزوتراپی دارد. البته همه درد تزریق به دلیل ورود سوزن به بدن نیست، و بخشی از آن بر اثر ورود دارو یا ماده تزریقی به بدن ایجاد می‌شود. این درد به ماده تزریق شده بستگی دارد. بعضی از مواد هیچ دردی ندارد و برخی باعث تحریک حس درد می‌شوند که برای این موارد، نیاز به داروهای بی‌حسی است.

درد سوزن
درد تزریق بوتاکس ژل مزوتراپی

داروهای بی حسی

مورد آخر که به دلیل متداول بودن، در آخر این نوشته آن‌ را آورده‌ام، استفاده از داروهای بی‌حسی به خصوص پمادها و اسپری‌های بی‌حسی موضعی است. البته بعضی از درمان‌ها با رعایت اصول قبل، بدون استفاده از داروهای بی‌حسی هم به راحتی انجام می‌شود. با این حال برخی از درمان‌ها نیاز به بی‌حسی هم خواهند داشت. در استفاده از داروهای بی‌حسی، هم پزشک و هم بیمار باید حوصله به خرج بدهند. اثرگذاری این داروها نیاز به زمان دارد. گاهی عجله و نوبت‌های زیاد مراجعه کنندگان باعث می‌شود پزشک از دادن زمان کافی برای افزایش اثرگذاری بی حسی صرف نظر کند و قبل از اینکه تاثیر بی‌حسی کامل شود اقدام درمانی را انجام دهد. در صورتی که فرصت محدود باشد، معمولا پزشک داروهای بی‌حسی مراجعه کنندگانی که منتظر نوبتشان هستند را  زودتر تجویز می‌کند تا در مدتی که در انتظار نوبت خود هستند، داروی بی حسی تاثیر کامل خود را بگذارد. بنابراین دقت و حوصله پزشک تاثیر زیادی در گرفتن بیشتر تاثیر از داروهای بی حسی را دارد.

نویسنده: دکتر سحر پارسا

بازگشت به صفحه نوشته‌های دکتر