آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

قطعا اقدامات زیبایی از جمله لیزر می‌توانند عوارضی به همراه داشته باشند. اما آیا لیزر موهای زائد عوارض خطرناکی دارد؟ بدون مقدمه و اضافه گویی، در ادامه به بررسی کامل عوارضی احتمالی لیزر می‌پردازیم. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد فواید لیزر موهای زائد، روال انجام و هزینه آن دارید، می‌توانید به صفحه خدمات لیزر موهای زائد ما مراجعه کنید.

کلینیک لیزر موهای زائد در پیروزی

آیا لیزر موهای زائد سرطان زا است؟

براساس تحقیقات و پژوهش‌های معتبر و زیادی که انجام شده است، لیزر موهای زائد نمی‌تواند باعث سرطان شود و هیچگونه مدرک و شواهدی نیز در رابطه با سرطان‌زا بودن این لیزر برای پوست و اعضای دیگر بدن وجود ندارد. فرکانس و طول موج استفاده شده در دستگاه‌های لیزر استاندارد و داراری تاییدیه، براساس مطالعات و پژوهش‌های زیاد به دست آمده و ثابت شده است که نمی‌تواند سرطان‌زا باشد. این روش درمانی برای حذف موهای بدن، تاییدیه مراکز بین‌المللی پزشکی و سازمان غذا و داروی آمریکا را دارد و بیش از 40 سال است که استفاده می‌شود و اگر خطری داشت در این مدت کشف و گزارش می‌شد. بنابراین شایعات در رابطه با سرطان‌زا بودن لیزر موهای زائد (به خصوص برای پوست)، کاملا بی‌اساس و نادرست است. توجه کنید که روزانه افراد زیادی از خدمات لیزر موهای زائد استفاده می‌کنند، و اگر حتی احتمال کمی برای سرطان‌زا بودن لیزر وجود داشت، با این حجم زیاد استفاده از آن باید شاهد رواج سرطان پوست در جوامع باشیم.

جالب است بدانید که عمق نفوذ اشعه لیزر دستگاه‌های استاندارد لیزر موهای زائد در پوست در حدود 5 میلیمتر است و فقط تا فولیکول‌های مو (ریشه موها) می‌رسد. بنابراین حتی اگر اشعه لیزر موهای زائد خطری برای اندام‌های بدن هم داشته باشد، اصلا امکان رسیدن آن به ارگان‌های داخلی بدن وجود ندارد. فقط توجه کنید که به مراکز معتبری مراجعه کنید که از لیزرهای استاندارد و دارای تاییدیه استفاده می‌کنند.

عوارض پوستی لیزر موهای زائد

مهمترین عارضه پوستی ناشی از لیزر موهای زائد، ایجاد کمی قرمزی، سوزش و تورم روی بعضی از پوست‌های حساس است که بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رود.

با وجود اینکه لیزرهای استاندارد و دارای تاییدیه، عوارض خطرناکی ندارند، رعایت نکردن اصول بهداشتی و یا استفاده نادرست از دستگاه لیزر می‌تواند باعث عوارض پوستی دیگری هم شود. در صورتی که دستورالعمل‌های بهداشتی در انجام لیزر رعایت نشود، ممکن است بیماری‌های پوستی مثل زگیل یا قارچ در کلینیک بین افراد منتقل شود. برای جلوگیری از این عارضه، دستورالعمل‌های ساده‌ای وجود دارد که با رعایت آنها، احتمال این عوارض به صفر می‌رسد. هندپیس یا سری دستگاه لیزر باید با سلفون مخصوص یکبار مصرف برای هر مراجعه‌کننده کاملا پوشانده شود. همچنین بعد از هر بار انجام لیزر، باید هندپیس دستگاه با اسپری مخصوصی ضد عفونی و استریل شود. با مراجعه به  کلینیک‌های معتبری که این دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند، از این بابت نگرانی نخواهید داشت. عارضه دیگر پوستی، سوختگی ناشی از استفاده نادرست از لیزر است. اگر اپراتور دستگاه لیزر، تنظیمات لیزر را با توجه به نوع پوست شما به درستی انجام ندهد، ممکن است بر اثر اعمال انرژی زیاد روی پوست دچار سوختگی شوید. اما احتمال بروز چنین عارضه‌ای توسط اپراتورهای آموزش دیده و با تجربه بسیار کم است.

عوارض لیزر موهای زائد

مورد مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که لیزر موهای زائد روی موهای خیلی نازک و کرکی اثری ندارد و حتی ممکن است باعث ضخیم‌تر شدن آنها شود. این مورد را پزشک می‌تواند با معاینه قبل از انجام لیزر تشخیص دهد.

لیزر موهای زائد کرکی

آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود؟

همانطور که بالاتر گفته شد، اشعه لیزر فقط در حدود 5 میلیمتر در پوست نفوذ می‌کند و اصلا به اندام‌های داخلی بدن از جمله تخمدان نمی‌رسد. بنابراین هیچ اثر منفی روی قدرت باروری نمی‌گذارد و باعث نازایی نمی‌شود. تحقیقات معتبر علمی نیز این نکته را اثبات کرده‌اند که لیزر موهای زائد اصلا امکان رسیدن به اندام‌های داخلی بدن مثل رحم، تخمدان، پروستات را ندارد. دوباره توجه شما را به این نکته جلب می‌کنیم که روزانه افراد زیادی برای انجام لیزر به کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند و اگر این اقدام خطری داشت باید شاهد رواج نازایی بودیم و این خطر توسط مراکز پژوهشی بین‌المللی در طول 40 سالی که از این روش استفاده می‌شود کشف می‌شد.

لیزر موهای زائد در دوران بارداری

برای دوران بارداری نیز هیچگونه مدرکی در رابطه با عوارض و خطر لیزر موهای زائد برای مادر و کودک وجود ندارد. با این حال، یک توصیه همیشگی برای مادران باردار این است که در دوران بارداری از هرگونه اقدام غیر ضروری جلوگیری کنند. زیرا مطالعات و تجربه‌های بالینی پزشکی برای افراد باردار خیلی کمتر از افراد دیگر است. در رابطه با لیزر هم، مطالعه و پژوهش معتبری در رابطه با عوارض لیزر برای جنین و مادران باردار وجود ندارد. بنابراین توصیه ما به شما این است که در دوران بارداری، از انجام لیزر موهای زائد پرهیز کنید. در کلینیک دکتر پارسا، لیزر موهای زائد برای مادران باردار انجام نمی‌شود.

لیزر موهای زائد دوران بارداری

عوارض لیزر برای چشم

نور لیزر موهای زائد برای چشم عوارض خطرناکی دارد و اگر به صورت مستقیم به چشم تابیده شود عوارض مخربی برای شبکیه و قرنیه چشم دارد. اگرچه اشعه لیزر به صورت مستقیم به چشم تابیده نمی‌شود، اما بازتاب‌های آن در حین انجام لیزر نیز، در بلند مدت می‌تواند اثرات منفی بر روی چشم بگذارد. به همین دلیل، در هنگام انجام لیزر، مراجعه کننده و اپراتور لیزر باید از عینک‌های محافظ مخصوص لیزر استفاده کنند. عینک ایمنی که برای مراجعه کننده استفاده می‌شود، کاملا چشم را می‌پوشاند و هیچ اشعه و نوری از آن عبور نمی‌کند. بنابراین با رعایت این نکته، لیزر موهای زائد هیچ عارضه و خطری برای چشم شما نخواهد داشت.

عوارض لیزر موهای زائد برای چشم

مهمترین توصیه

برای اینکه خیالتان راحت باشد، مهمترین توصیه این است که همیشه به مطب‌ها و کلینیک‌هایی که توسط پزشک اداره می‌شود مراجعه کنید. در مطب، پزشک با انجام معاینه و گرفتن شرح حال، اولا تشخیص می‌دهد که آیا با توجه به نوع پوست و موهای شما لیزر برایتان مناسب است یا نه، و اگر مستعد عوارض احتمالی باشید نیز، انجام لیزر را به گونه‌ای برای شما تجویز می‌کند که احتمال عوارض به حداقل برسد. همچنین در صورت بروز عوارضی مثل قرمزی یا سوختگی، پزشک اقدامات و داروهای لازم برای درمان را برایتان تجویز می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم بخش هشدارهای مهم را در صفحه خدمات لیزر ما بخوانید.

بهترین کلینیک زیبایی پیروزی

نویسنده: دکتر سحر پارسا

بازگشت به صفحه نوشته‌های دکتر