فیلر، بوتاکس و مزوژل اصل یا تقلبی؟

بدون اغراق بزرگترین معضل در حوزه خدمات زیبایی داروها یا مواد تقلبی است که پزشکان و مردم را بیچاره کرده است. هرچه در این رابطه بنویسیم و توضیح بدیم و اطلاع‌رسانی کنیم کم است. انواع داروها و موادی که در خدمات زیبایی مثل فیلر یا ژل، بوتاکس، مزوتراپی و مزوژل استفاده می‌شوند قیمت نسبتا بالایی دارند. دلیل گران بودن این داروها موادی است که در آنها استفاده می‌شود و همچنین فرآیند پر هزینه تولید آنها. البته برای برخی از برندهای خاص، فرمولاسیون خاص داروی تولیدی آن شرکت نیز باعث گران بودن آن می‌شود. از طرف دیگر به دلیل اثرگذاری خیلی خوب این داروها در جوانسازی و زیبایی، تقاضا برای آنها نیز زیاد است و همین باعث می‌شود که انواع تقلبی ژل‌ها، بوتاکس‌ها و مزوژل‌ها توسط شرکت‌های متفرقه با نام یک برند معروف تولید و با قیمت ارزان در بازار دارو توزیع شود.

بهترین کلینیک تزریق جالپرو پیروزی

درست مثل ادکلن‌های برندهای معروف که انواع تقلبی آنها در بازار بیشتر از اصل آنها است، در رابطه با داروهای زیبایی نیز همینگونه است. هرچه دارویی گرانتر باشد، مثل مزوژل‌های پروفایلو و جالپرو، و همچنین هرچه تقاضا برای دارویی بیشتر باشد، مثل ژل و بوتاکس، تقلب در آن بیشتر می‌شود. بنابراین باید در تهیه و استفاده از این داروها دقت زیادی به خرج داد، چرا که برخلاف ادکلن‌ها، داروهای زیبایی به طور مستقیم با سلامت انسان سر و کار دارند و یک داروی تقلبی زیبایی به جای جوانسازی ممکن است به سلامتی فرد آسیب برساند. توجه کنید که بحث در اینجا در رابطه با داروها و مواد برندهای مجاز است. داروهای برندهای غیر مجاز که بحث‌شان جدا است.

چگونه بفهمیم فیلر (ژل)، بوتاکس یا مزوژل اصل است؟

حال که می‌دانیم در تهیه و تزریق داروها باید به فهمیدن اصل بودن این داروها توجه داشته باشیم، این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توانیم بفهمیم یک داروی زیبایی، مثل فیلر، بوتاکس یا مزوژل اصل است؟ البته این مواد و داروها معمولا توسط پزشک زیبایی تهیه می‌شود و متقاضیان استفاده از آنها به طور مستقیم با مواردی که در ادامه می‌گویم سر و کار ندارند. یک پزشک خوب و با تجربه این نکات را می‌داند و در خرید ژل‌ها، بوتاکس‌ها، داروهای مزوتراپی و مزوژل‌ها به این موارد توجه می‌کند (مگر معدود پزشکانی که متاسفانه برای سود بیشتر داروهای غیر اصل را با هزینه کم تهیه می‌کنند تا خدمات خود را با هزینه کمتری ارائه بدهند و مشتریان بیشتری جذب کنند، که البته در نهایت به دلیل جواب نگرفتن و عدم رضایت مراجعه کنندگان، آنها را از دست می‌دهند)

در هر صورت بد نیست متقاضیان خدمات زیبایی نیز این نکات و برخی از ظرافت‌های داروهای زیبایی اصل را بدانند و حتی اگر بخواهند می‌توانند از دکتر بخواهند که این موارد را به آنها نشان دهند.

تزریق هیرفیلر پیروزی

برچسب اصالت وزارت بهداشت

نکته اول این است دارو از نمایندگی‌های اصلی شرکت‌ها یا کارخانه‌های تولید کننده برندهای معروف خریداری شود. طبیعتا نمایندگی‌های اصلی داروی تقلبی نمی‌فروشند. در ایران مراجع مسئولی وجود دارند که اصالت یک دارو و تهیه شدن آن از نمایندگی‌های اصلی را مشخص می‌کنند و این کار با زدن برچسب اصالت کالا وزارت بهداشت یا لیبل تی‌تک (TTAC) بر روی کالا انجام می‌شود. برچسب اصالت کالا همان برچسب سفید با حاشیه زرد رنگی است که بر روی بسیاری از محصولات بهداشتی و دارویی مشاهده می‌کنید. این برچسب در ابتدا فقط برای محصولات وارداتی استفاده می‌شد اما اکنون استفاده از آن برای محصولات تولید داخل نیز اجباری است. وزارت بهداشت در ارائه این برچسب به محصولاتی که در بازار توزیع می‌شوند اصل بودن مبدا آنها را بررسی می‌کند.

بر روی این برچسب کدهای مختلفی وجود دارد که قصد طولانی کردن این نوشته را با توضیح آنها را ندارم. فقط به مهمترین کد که در ابتدا بر روی برچسب مشخص نیست اشاره می‌کنم، یعنی کد 16 رقمی اصالت کالا که به صورت اختصاصی برای همان یک نمونه از محصول ثبت شده است. این کد زیر پوشش اصطلاحا اسکرچ قرار دارد که با خراش دادن آن پوشش می‌توان کد زیر آن را دید. این کد به روش‌های مختلفی مثل پیامک یا سایت سامانه TTAC قابل استعلام است. اگر این کد را استعلام بگیرید سامانه به شما اعلام می‌کند که آیا این محصول اصل هست یا تقلبی. در صورتی که کد درست باشد و در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده باشد به شما اعلام می‌شود که اصالت این محصول مورد تایید است، و البته اطلاعات دیگر آن را مثل اسم محصول، شرکت تولید کننده، و تاریخ انقضا را نیز به شما نشان می‌دهد. برای نمونه، در شکل‌های زیر، ژل زیشل، مزوژل جالپرو و پروفایلو اصل با برچسب اصالت وزارت بهداشت را مشاهده می‌کنید.

بهترین دکتر تزریق ژل تهران
بهترین کلینیک تزریق پروفایلو
بهترین کلینیک جالپرو

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که افراد متقلب می‌توانند خودشان این کد را از یک محصول اصل بر روی محصولات غیر اصل کپی کنند. یعنی اگر محصول تقلبی با برچسب کپی شده از یک محصول اصل بگیریم، با استعلام آن کد، سامانه به ما اعلام می‌کند که آن محصول اصل است. خوشبختانه این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که افراد متقلب نمی‌توانند به این روش فریبکاری کنند. پس از استعلام کد از سامانه برای بار اول (که اعلام می‌شود محصول اصل است)، در استعلام‌های بعدی سامانه اعلام می‌کند که این کد قبلا استعلام شده است. بنابراین اگر برای اولین بار است که کد زیر پوشش برچسب اصالت کالا را استعلام می‌گیرد و با پیام «این کد قبلا توسط سامانه کنترل شده است» رو به رو شدید شک نکنید که آن محصول تقلبی است.

کد شناسه پیگیری محصول

برخی از برندهای معروف، برای جلوگیری از توزیع محصولات تقلبی به نام آنها خودشان برای هر نمونه از محصول خود یک شماره پیگیری یا سریال اختصاصی تولید و بر روی جعبه یا ویال محصول درج می‌کنند. این شماره سریال از طریق سایت آن برند قابل ردیابی یا استعلام است و نکته مهم در رابطه با این سریال‌های اختصاصی برندها این است که این کدها نیز برای جلوگیری از کپی شدن فقط یک بار قابل استعلام هستند. برای نمونه در شکل‌های زیر، کد اختصاصی ویال‌های مزوتراپی برند مزولایک (به صورت بارکد) و سریال داروی مزوتراپی مو رویتاکر را مشاهده می‌کنید.

بهترین کلینیک مزوتراپی پیروزی
بهترین کلینیک مزوتراپی تهران

تجربه پزشک

آخرین مورد، شناختی است که یک دکتر با تجربه از داروها و مواد اصل دارد. همانطور که یک طلافروش، به راحتی با یک نگاه طلای تقلبی را تشخیص می‌دهد، پزشکی که به دفعات از داروها و مواد زیبایی استفاده کرده باشد، به راحتی با دیدن بسته یک دارو تقلبی یا حتی مواد درون آن می‌تواند غیر اصل بودن آن را تشخیص دهد. در بیشتر مواقع، بسته‌بندی مواد تقلبی تفاوت‌هایی با بسته‌بندی اصلی آن دارد. برای مثال بسته‌بندی مزوژل‌های جالپرو و پروفایلو چاپ نقره‌کوب و برجسته دارند، درحالی که بسته بندی تقلبی آنها اینگونه نیست. یا ژل‌هایی مثل زیشل و نورامیس اصل چاپ‌های طلاکوب برجسته دارند. من حتی یک بار یک ژل درموفیل غیر اصل که یکی از مراجعه کنندگان با خودش آورده بود را از روی اندازه بسته‌بندی آن که کمی کوچکتر از بسته‌بندی اصل بود تشخیص دادم. داروی تقلبی را از محتوای درون بسته نیز می‌توان تشخیص داد. مثلا محلول هیرفیلرهای اصل کاملا شفاف هستند، اما هیرفیلر تقلبی شفاف نیست و غلظتی متفاوت با غلظت هیر فیلر اصل را دارد. این مورد برای ژل‌ها یا فیلرها نیز قابل تشخیص است. ژل تقلبی گاهی بسیار رقیق است و غلظت بسیار پایینی دارد و گاهی هم فیلرهای تقلبی بسیار غلیظ و سفت هستند. ژل اصل غلظت استانداردی دارد که فقط پزشکان مجرب می‌توانند آن را تشخیص دهند.

به عنوان یک نمونه دیگر در تصویر زیر دو داروی مزوتراپی رویتاکر اصل و غیر اصل را می‌بینید که از کشفیات خودم است! جدا از تفاوت‌های ظاهری چاپ روی ویال‌ها که در ابتدا باعث برانگیخته شدن شک من شد، تفاوت مهمی که این دو نوع دارو دارند این است که داروی رویتاکر اصل به بدنه ویال نمی‌چسبد. یعنی هرچقدر که آن را تکان دهید فورا همه مواد درون آن در کف ویال جمع می‌شود، اما مواد رویتاکر غیر اصل به دیواره‌های ویال می‌چسبند که در تصویر نیز مشخص است. همچنین با بررسی کف ویال (دیواره زیرین آن) می‌توان متوجه تفاوت در میزان فرورفتگی ویال اصل و غیر اصل شد.

ژل اصل و تقلبی

در نهایت توصیه من این است که خودتان را درگیر این مسائل نکنید، و در عوض با مراجعه به کلینیک‌های زیبایی معتبر کار را به کاردان بسپارید و خیال خودتان را راحت کنید. اما اگر به کلینیکی مراجعه کردید که خدماتی مثل تزریق ژل، مزوژل و بوتاکس را با هزینه خیلی پایین‌تر از کلینیک‌های معتبر انجام می‌داد حتما به این موارد دقت کنید. حتما به قیمت‌های استثنایی و خیلی ارزان شک کنید. حداقل می‌توانید از دکتر بخواهید که بسته‌بندی را جلوی خودتان باز کند و برچسب اصالت وزارت بهداشت را به شما نشان دهد. اصولا کلینیک‌هایی که خدمات را با قیمت بسیار پایینی ارائه می‌دهند این درخواست را قبول نمی‌کنند، که الان دیگر باید دلیلش را بدانید.

اول سلامتی، بعد زیبایی

نویسنده: دکتر سحر پارسا

بازگشت به صفحه نوشته‌های دکتر

برخی از خدمات کلینیک

برای مشاهده اطلاعات بیشتر، نمونه کارها و هزینه، روی خدمات مورد نظر خود کلیک کنید.